Svindel på nettet kan ramme alle

De kriminelle metoder bliver sværere og sværere at gennemskue. Derfor er det vigtigt, at vi taler med hinanden om netsvindel, så vi kan lære af hinandens erfaring og oplevelser – og stå sammen mod it-kriminalitet.

Sikker nethandel
For at sikre dig endnu bedre når du handler på nettet, har bankerne og Nets udviklet en sikkerhedsløsning som gør at dine køb på nettet skal bekræftes via en engangskode sendt til din mobiltelefon.

Du kan tilmelde dine kort til løsningen i vores netbank eller hos Nets ved at klikke her. På Nets side kan du også læse mere om sikkerhedsløsningen.

Pas på dit kortnummer
Opgiv aldrig dit kortnummer, med mindre du er i en decideret købssituation, hvor du ønsker at betale for noget. I andre situationer skal du aldrig, selvom du bliver opfordret til det, indtaste dit kortnummer. Hverken som ID, en del af “medlemsoplysninger” eller for at komme videre til en anden side.

Tag forholdsregler
Vi danskere handler mere og mere på internettet. Og desværre stiger svindlen på nettet også. Hvis du tager visse forholdsregler, er du bedre sikret mod svindel.

  • Del aldrig personlige oplysninger som for eksempel MitID, kortnummer.
  • Send aldrig fortrolige oplysninger i e-mails, medmindre du kan kryptere e-mailen. Læg aldrig fortrolige og personlige oplysninger på sociale medier.
  • Log af, når du har brugt offentlige computere til for eksempel at tjekke mail eller sociale medier. Slet også browserens før du forlader computeren.
  • Pas på falske mails og sms med links og anmodning om aflevering/bekræftelse af personlige oplysninger.

Læs mere her: www.sikkerdigital.dk

Spærring af MitID
Hvis du mister dit MitID identifikationsmiddel (telefon/app, kodeviser, kodeoplæser og chip) eller har mistanke om, at det er blevet misbrugt, anbefaler vi, at du straks spærrer det.

Har du ikke mulighed for at spærre dit MitID identifikationsmiddel selv, kan du ringe til MitID support på telefon 33 98 00 10, som har åbent 8-20 i hverdage og 10-16 i weekender.

Uden for åbningstid kan du få hjælpe til at spærre dit MitID ved at ringe til hotlinen ved identitetstyveri på telefon 33 98 00 98.

Spærring af kort
Har du mistet dit betalingskort eller mistanke om, at dine kortoplysninger eller PIN-kode er blevet afluret eller på anden måde er blevet kendt af andre, kan du hurtigt og nemt spærre dit kort i Netbank eller Mobilbank.